Slovník pojmov a skratiek
Pojmy
Pojem |
Význam |
Celoživotné vzdelávanie |
Celoživotné vzdelávanie sú všetky aktivity, ktoré sa uskutočňujú v priebehu života s cieľom zlepšiť vedomosti, zručnosti a schopnosti. Celoživotné vzdelávanie vo vzdelávacej sústave Slovenskej republiky tvorí školské, ďalšie a iné vzdelávanie nadväzujúce na stupeň vzdelania dosiahnutý v školskom vzdelávaní. |
Čiastočná kvalifikácia |
Obsahuje súbor vedomostí, zručností a schopností fyzickej osoby vykonávať určitú pracovnú činnosť alebo súbor pracovných činností v určitom povolaní v rozsahu určenom kvalifikačným štandardom. |
Ďalšie vzdelávanie (alebo inak neformálne vzdelávanie) |
Je vzdelávanie vo vzdelávacích inštitúciách ďalšieho vzdelávania, ktoré nadväzuje na školské vzdelávanie a umožňuje získať čiastočnú alebo úplnú kvalifikáciu alebo doplniť, obnoviť, rozšíriť alebo prehĺbiť si kvalifikáciu nadobudnutú v školskom vzdelávaní alebo uspokojiť záujmy a získať spôsobilosť zapájať sa do života občianskej spoločnosti. Úspešným absolvovaním ďalšieho vzdelávania nemožno získať stupeň vzdelania. Súčasťou ďalšieho vzdelávania je i kontinuálne vzdelávanie, ktoré je procesom prehlbovania, zdokonaľovania a rozširovania vedomostí, zručností a kompetencií potrebných ako predpoklad na výkon odbornej činnosti vo vybranej pracovnej pozícii. |
Hodnotiaci štandard |
Predstavuje súhrn kritérií, organizačných a metodických postupov, materiálnych, technických a priestorových predpokladov na overovanie a hodnotenie dosiahnutej odbornej spôsobilosti podľa ustanovených kvalifikačných štandardov. Proces hodnotenia vytvára evidenciu o výkone žiaka. |
Iné vzdelávanie |
Iným vzdelávaním (v odbornej terminológii tiež uvádzané ako „informálne učenie sa“) je celoživotné nadobúdanie kompetencií z každodenných skúseností, prostredia, kontaktov. Ide o vzdelávanie mimo vzdelávacích inštitúcií, ktoré prebieha v rodine, v práci či vo voľnom čase a nemusí byť zámerné ani uvedomované. |
Klasifikácia (KZAM) |
Predstavuje rozdelenie zamestnaní do tried, predovšetkým podľa charakteru práce, zložitosti, zodpovednosti a kvalifikačnej náročnosti práce. Je vytvorená podľa ISCO–88, prijatej Medzinárodnou organizácie práce a umožňuje medzinárodné porovnanie. Predmetom klasifikácie je zamestnanie, t.j. konkrétna pracovná činnosť, ktorú zamestnanec vykonáva a ktorá je zdrojom jeho hlavných pracovných príjmov. |
Kvalifikácia |
Predstavuje formálny výsledok procesu hodnotenia a validácie, ktorý sa získa, keď príslušný orgán určí, že jednotlivec dosiahol výsledky vzdelávania zodpovedajúce daným štandardom. |
Kvalifikačný štandard |
Predstavuje základné kritérium úrovne zvládnutia vedomostí, zručností a schopností potrebných na nadobudnutie príslušnej čiastočnej a úplnej kvalifikácie. Identifikuje merateľnosť vyučovacieho procesu, čiže opisuje produkt výučby, nie jej proces. |
Národný projekt Tvorba Národnej sústavy kvalifikácií |
Cieľom projektu je vytvoriť Národnú sústavu kvalifikácií, ktorá má vytvoriť podmienky pre uznávanie kvalifikácií získaných neformálnou a informálnou cestou. Zároveň týmto projektom Slovenská republika napĺňa úlohy stanovené EU – vytvorenie Národného kvalifikačného rámca ako nástroja na porovnávanie kvalifikácií prostredníctvom ich referencovania voči Európskemu kvalifikačnému rámcu a nástroja podporujúceho ich prenos a uznávanie v európskom priestore. |
Školské vzdelávanie (alebo inak formálne vzdelávanie) |
Je výchova a vzdelávanie uskutočňované v materských školách, základných školách, gymnáziách, stredných odborných školách, konzervatóriách, školách pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a štúdium v akreditovaných študijných programoch na vysokých školách. Úspešným absolvovaním školského vzdelávania sa získava stupeň vzdelania. |
Úplná kvalifikácia |
Predstavuje stupeň vedomostí, zručností a schopností fyzickej osoby vykonávať všetky pracovné činnosti v určitom povolaní v rozsahu určenom kvalifikačným štandardom. Úplná kvalifikácia sa môže skladať z viacerých čiastočných kvalifikácií. |
Skratky
Skratka |
Význam |
AZZZ SR |
Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení Slovenskej republiky |
CPI |
Centrum profesijných informácií |
CŽV |
Celoživotné vzdelávanie |
DCRŠ |
Dátové centrum rezortu školstva |
ECTS |
European Credit Transfer and Accumulation Systém / Európsky systém na prenos a zhromažďovanie kreditov. |
ECVET |
European Credit for Vocational Education and Training / Európsky systém prenosu kreditov v odbornom vzdelávaní a príprave. |
EKR |
Európsky kvalifikačný rámec |
EQF |
European qualifications framework / Európsky kvalifikačný rámec |
ES |
Európske spoločenstvá |
EÚ |
Európska únia |
IS |
Informačný systém |
ISCED |
International standard classification of Education |
ISCO-08 |
International Standard Classification of Occupations ISCO-08 / Medzinárodná štandardná klasifikácia zamestnaní ISCO-08 |
ISO |
International Organisation for Standardization |
ISTP |
Internetový sprievodca trhom práce (integrovaný systém typových pozícií) |
KŠ |
Kvalifikačný štandard |
KZAM |
Klasifikácia zamestnania |
NKR |
Národný kvalifikačný rámec |
NRVK |
Národná rada pre vzdelávanie a kvalifikácie |
NSK |
Národná sústava kvalifikácií |
NSP |
Národná sústava povolaní |
NŠZ |
Národný štandard zamestnania |
NP-NSK |
Národný projekt Tvorba Národnej sústavy kvalifikácií |
NÚCŽV |
Národný ústav celoživotného vzdelávania |
OECD |
Organisation for Economic Co-operation and Development / Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj |
OS |
Odvetvové skupiny |
OVP |
Odborné vzdelávanie a príprava |
RV NP-NSK |
Riadiaci výbor Národného projektu Tvorba Národnej sústavy kvalifikácií |
RVP služby |
Riadiaci výbor projektu Služby pre vybrané aktivity NP – NSK a NKR |
SK ISCO-08 |
Štatistická klasifikácia zamestnaní SK ISCO-08 |
SKKR |
Slovenský kvalifikačný rámec |
SR |
Sektorové rady |
ŠIOV |
Štátny inštitút odborného vzdelávania |
ŠKOV |
Štatistická klasifikácia odborov vzdelania |
ŠPÚ |
Štátny pedagogický ústav |
ŠÚ SR |
Štatistický úrad Slovenskej republiky |